
Vertrouwenspersonen en klachtenregeling
Vertrouwenspersonen op school
Binnen onze school zijn vertrouwenspersonen aangesteld die onderwerpen van vertrouwelijke aard met je kunnen bespreken. Een vertrouwenspersoon is iemand die verbonden is aan de school en bij wie je terecht kunt met persoonlijke en vertrouwelijke problemen die te maken hebben met schoolse zaken. Denk hierbij aan situaties zoals pesten, of discriminatie.
De vertrouwenspersoon biedt een luisterend oor, denkt mee over mogelijke oplossingen en begeleidt waar nodig. Daarnaast heeft de vertrouwenspersoon ook een preventieve rol in het voorkomen van problemen. Vertrouwelijkheid staat centraal, maar bij het vermoeden van strafbare feiten is er een meldplicht.
Let op: een vertrouwenspersoon is er specifiek voor schoolgerelateerde klachten. Voor privéproblemen buiten de school is het beter om hulp te zoeken via andere kanalen.
De vertrouwenspersonen van de Fijne aarde zijn:
- Marieke Verbogt – m.verbogt@dewaarden.nl
- Andrea de Jong – a.d.jong@dewaarden.nl
Zij staan klaar om je te ondersteunen in een veilige en vertrouwelijke omgeving.
Klachtenregeling
Natuurlijk doen wij er als school alles aan om het onderwijs en het contact met ouders en verzorgers zo goed mogelijk te laten verlopen. We vinden het belangrijk dat kinderen, ouders en verzorgers tevreden zijn. Onze school staat voor goed en kwalitatief onderwijs. Wij leren uw kind waar het goed in is. Toch kan het gebeuren dat er iets mis gaat. Wij vinden het van belang om uw opmerkingen, voorstellen tot verbetering of klachten te horen. Mocht u onverhoopttoch een klacht hebben, dan vragen wij u die in eerste instantie te richten tot de betreffende leerkracht of de vertrouwenscontactpersoon op school.
Indien uw klacht niet (naar tevredenheid) wordt opgelost kunt u terecht bij de schooldirectie. Komt u er samen met de directeur van de school van uw kind niet uit? Dan kunt u uw klacht melden bij het College van Bestuur van Stichting de Waarden.
Waarom een klacht melden?
Als u een klacht heeft, willen wij graag met u naar een oplossing zoeken. Door het melden van een klacht, kunnen we dat samendoen. Van uw ervaringen kunnen we leren en verbeteren. Zo kunnen we voorkomen dat een zelfde situatie opnieuw gebeurt.
Waar meldt u een klacht?
U heeft eerst een melding bij school gedaan. Indien dit niet het geval is verwijst het College van Bestuur u terug naar de betreffende school. Een klacht over schoolse zaken bespreekt u met de leerkracht en/of directeur van de school van uw kind. Samen probeert u tot een oplossing te komen. Is uw probleem op school niet verholpen en u wil hierover verder in gesprek? Dan kunt u uw klacht melden bij het College van Bestuur van Stichting de Waarden.
Geen oplossing?
Is uw klacht na contact en een eventueel gesprek met het College van Bestuur niet naar tevredenheid afgehandeld? Dan kunt u als ouder een beroep doen op onze klachtenregeling. Meer informatie hierover vindt u hier.
Alle scholen van Stichting de Waarden zijn aangesloten bij de landelijke klachtencommissie GCBO:
GCBO Landelijke klachtencommissie Christelijk onderwijs
Postbus 82324
2508 EH Den Haag
www.gcbo.nl
Contact

Basisschool de Fijne Aarde
Prinses Irenestraat 1-3 • 4793 CW Fijnaart
0168 462 765 •info.fijneaarde@dewaarden.nl