Vertrouwenspersoon en klachtenregeling
Vertrouwenspersoon
Binnen onze school is een vertrouwenspersoon aangesteld die onderwerpen van vertrouwelijke aard met u bespreekt.
Een vertrouwenspersoon is iemand die verbonden is met school, bij wie je met vertrouwelijke zaken en persoonlijke problemen met betrekking tot schoolse zaken terecht kan. Dit kan bijvoorbeeld te maken hebben met seksuele intimidatie of pesten.
De vertrouwenspersoon vangt de betreffende persoon op. Hij/zij heeft ook een preventieve functie in het voorkomen van problemen. De vertrouwenspersoon garandeert vertrouwelijkheid. Maar aan de andere kant heeft hij/zij een meldplicht als er strafbare feiten aan het licht komen.
Een veelvoorkomend misverstand is dat mensen met privéproblemen naar de vertrouwenspersoon gaan. Een vertrouwenspersoon heeft een duidelijke taakomschrijving: het gaat om schoolgerelateerde klachten.
De vertrouwenspersonen van De fijne aarde zijn Marieke Verbogt en Christiaan van Duin.
Klachtenregeling
Natuurlijk doen wij er als school alles aan om het onderwijs en het contact met ouders en verzorgers zo goed mogelijk te laten verlopen. We vinden het belangrijk dat kinderen, ouders en verzorgers tevreden zijn. Onze school staat voor goed en kwalitatief onderwijs. Wij leren uw kind waar het goed in is. Toch kan het gebeuren dat er iets mis gaat. Wij vinden het van belang om uw opmerkingen, voorstellen tot verbetering of klachten te horen. Mocht u onverhoopttoch een klacht hebben, dan vragen wij u die in eerste instantie te richten tot de betreffende leerkracht of de vertrouwenscontactpersoon op school.
Indien uw klacht niet (naar tevredenheid) wordt opgelost kunt u terecht bij de schooldirectie. Komt u er samen met de directeur van de school van uw kind niet uit? Dan kunt u uw klacht melden bij het College van Bestuur van Stichting de Waarden.
Waarom een klacht melden?
Als u een klacht heeft, willen wij graag met u naar een oplossing zoeken. Door het melden van een klacht, kunnen we dat samendoen. Van uw ervaringen kunnen we leren en verbeteren. Zo kunnen we voorkomen dat een zelfde situatie opnieuw gebeurt.
Waar meldt u een klacht?
U heeft eerst een melding bij school gedaan. Indien dit niet het geval is verwijst het College van Bestuur u terug naar de betreffende school. Een klacht over schoolse zaken bespreekt u met de leerkracht en/of directeur van de school van uw kind. Samen probeert u tot een oplossing te komen. Is uw probleem op school niet verholpen en u wil hierover verder in gesprek? Dan kunt u uw klacht melden bij het College van Bestuur van Stichting de Waarden.
Geen oplossing?
Is uw klacht na contact en een eventueel gesprek met het College van Bestuur niet naar tevredenheid afgehandeld? Dan kunt u als ouder een beroep doen op onze klachtenregeling. Meer informatie hierover vindt u hier.
Alle scholen van Stichting de Waarden zijn aangesloten bij de landelijke klachtencommissie GCBO:
GCBO Landelijke klachtencommissie Christelijk onderwijs
Postbus 82324
2508 EH Den Haag
www.gcbo.nl
Contact
Basisschool de Fijne Aarde
Prinses Irenestraat 1-3 • 4793 CW Fijnaart
0168 462 765 •info.fijneaarde@dewaarden.nl